Методична скринька
Пошуково-дослідницький проект
«Вода у нашому житті»
для учнів початкових класів
Розробила : вчитель початкових класів Носан О.А.
· поглибити знання учнів про значення води у житті людини, про шляхи її забруднення та охорону від забруднень, про участь школярів в охороні та збереженні води;
· розвивати вміння висувати проблему, шукати шляхи її розв’язання;
· проводити спостереження та обробляти одержані результати;
· вчити дітей працювати самостійно, в групах;
· виховувати бажання берегти природу, зокрема воду.
Цільова група:
група учнів 1-4 класів, батьки, класні керівники .
Тривалість: 2 тижні.
Завдання проекту:
· зібрати наукові факти про значення води для життя всього живого ;
· провести екскурсію з учнями на підприємство ООО «Луганськвода»
· дібрати літературний матеріал про воду;
· реабілітувати місцеве джерело
· провести досліди ( чи потрібна вода живій природі );
Хід роботи.
Телеграма від Краплинки
Шановні люди! Я маленька краплинка води, звертаюся до вас з проханням. Будь ласка, не забруднюйте мою матінку-річку, татка-море, брата-джерело та дідуся-океан!
Вчитель:
Видатні люди говорили: «Вода-це найцінніша корисна копалина, яка жива, як кров, яка дає життя там, де його не було…».
А ось що сказав про воду Антуан де Сент-Екзюпері: «Вода! У тебе немає ні смаку, ні запаху, ні кольору. Тебе неможливо описати, тобою насолоджуються. Не можна сказати, що ти необхідна для життя: ти-саме життя… »
Чи згодні ви з такими висловами?
Відповісти на це запитання ви зможете, прийнявши участь у захисті проекту, над яким працювали.
Захист проектів.
Ведучий . Як проходила дана робота, розкажуть учасники проекту.
Слово надається «Інформаторам».
1 Природні водоймища-річки, озера, моря, океани-забруднюються стічними водами, які утворюються в результаті діяльності людини. Зараз ми зможемо дізнатися, скільки води використовує молокозавод, цукровий завод, паперова фабрика.
2 Один молокозавод забруднює воду так само, як 50 осіб населення. Один цукровий завод забруднює воду, як 3 молокозаводи, а одна паперова фабрика-як 34 цукрових заводи
3 В усьому світі через кожні 20 років подвоюється використання водних ресурсів Україна споживає за рік 1, 4 куб. км. води, а США-165-170 куб. км.
4 Щоб отримати 1 л. бензину, потрібно 10 л. води. Щоб виготовити 1 кг. Сталі, промисловість витрачає 50 л. води. На виробництво 1 кг. Паперу потрібно 300 л. води .
5 Усі рослини споживають теж певну кількість води. Наприклад, стебло кукурудзи споживає близько 100 л. води протягом усього життя.
Людина упродовж життя випиває в середньому понад 60 тисяч л. води. Можна уявити, скільки води потрібно населенню Землі.
Добре наїжена собака може не їсти 100 днів, а без води-не більше 10.
Під час купання витрачається 70 л. води Під час прання в пральній машині-120 л.
Сім’ я з 4 чоловік споживає щоденно понад 500 л. води.
На планеті Земля прісна вода розміщена нерівномірно. Вам, мабуть, буде цікаво дізнатися про те, що мешканці островів Зеленого Мису, де випадає дуже мало атмосферних опадів, використовують оригінальні «установки» для отримання прісної води. На схилах пагорбів вони висаджують у відповідному порядку певний вид лілій з великим листям. Під час туманів на листі осідає роса і її краплі з листя стікають по спеціальних жолобах у резервуари біля підніжжя пагорбів. Таким чином можна зібрати до 200 літрів питної води за добу.
А ще ми хочемо вам сказати, що люди Землі об’єдналися у своїх діях за збереження водних ресурсів і проголосили 10-річчя з 2005 року по 2015 рік – десятиріччям «Води для життя», закликали всіх жителів планети взяти участь в охороні і збереженні води. Хоч ми ще маленькі, але теж зможемо зробити щось корисне у цій справі.
Ведучий 1. Наша група передає цю інформацію до шкільної стіннівки.
Ведучий . Щира вам подяка за плідну роботу.
А зараз слово надається «Журналістам».
1. Нас дуже зацікавило питання: звідки береться вода у нашому крані? Ми побували на підприємстві та знайшли ось таку інформацію.
2. Є біля нашого селища річка Сіверський Донець. А на другому березі річки пробурені глибоководні свердловини, з яких качають грунтову воду. По довгих трубах тече вона до людей.
Але замало стало підземної води, тому підкачують її прямо з річки. А річка не така чиста.. Їй не накажеш: перестань розмивати береги! Облиш тягти на собі
різне сміття! Доводиться на самому початку водопроводу ставити сітку-решітку,
яка затримує, не пускає в трубу зайвого. А воду пропускає без затримки.
3. От і тече вона собі. Ні. Поки що не в будинки. Дорогою вона ще забігає на станцію очищення – позбутися того, що не виловила решітка: піску, грудок землі і глини.
4. По трубі мчить стрімголов, а через велетенський бак станції ледве повзе. І вся каламуть устигає потихеньку осісти на дно бака. І це дуже погано, що потихеньку. Треба позбутися каламуті скоріше – воду люди чекають, багато людей – ціле місто. От і доводиться додавати до води таку речовину, що прискорює процес очищення. Від неї утворюються білі пластівці. Піщинки до них прилипають і на цих дивних сніжинках швидко опускаються на дно.
5. Часто дорослі кажуть: «Не пий сиру воду! Не пий сиру воду!» . А чому не пити, коли вона смачніша і холодніша за КИП’ ЯЧЕНУ ! Однак дорослі найчастіше мають рацію. Узяти хоча б сиру воду. На вигляд вона ніби й справді чиста. А поглянеш на краплю цієї «кришталевої» води через скельце мікроскопа, який усе збільшує в багато разів, - ого! Справжній зоопарк!
6. Якісь кузьки, комашки, жучки, черв’ячки! Це бактерії, яких ми неозброєним оком не бачимо. І від багатьох з них бувають небезпечні хвороби.
7. Ви ж не хочете захворіти? Ось і на станції очищення теж ніхто не хоче, щоб люди хворіли. І тому там щосили намагаються зробити воду нешкідливою. На станції є пастки для бактерій. Щось на зразок бактерієловок.
8. Поглянеш на бактеріє ловку – басейн, та й годі. Тільки у ньому ніхто не купається. Тиха, прозора вода. Піщане дно, Вірніше – зверху піщане. Під товстим шаром піску там шар дрібних камінців.
9. Вода потихеньку просочується крізь обидва шари і за цей час встигає позбутися бактерій. Вони, ніби мухи до липкого паперу, прилипають до піщинок і камінців.
10. А раптом не всі прилипнуть? А раптом найспритніша втече з пастки? Не біда – і на таких управа знайдеться. Додадуть до води трішечки отруйних речовин (хлор) – і все в порядку! Тим, хто питиме воду шкоди від такого дріб’язку жодної. Ніхто нічого навіть не помітить, не відчує.
Отаку очищену, знезаражену воду потужні насоси подають трубами до наших будинків. Відкрутив кран – ось вона, річкова водичка.
Ведучий 2. Простеживши, який шлях долає вода, щоб очищеною потрапити до наших домівок, наша група склала пам’ятку: «Як ми можемо економити воду», яку розповсюдимо серед учнів нашої школи. ( додаток 1. )
Ведучий. Дякуємо журналістам. Вони провели цікаву роботу, поділилися важливою інформацією. А на черзі«Літератори», які побували в бібліотеці, працювали з додатковою літературою і підготували літературний матеріал про воду.
Вірші - загадки:
Є в природі дивина-
Прісна, без смаку вона,
Запаху не має теж,
Її в руки не візьмеш.
Коли чиста, то прозора,
За що люблять її зорі.
Сіль чи цукор як ковтне,
Не знайдеш вже їх ніде.
Смаку тоді набуває,
Кожний з нас те добре знає.
Відома звіку рідина,
Усяк її вживає.
Буває хмаркою вона,
Пушинкою буває,
Бува як скло, крихка, тверда –
Звичайна (підкажіть)… ( вода ).
Намистиночки нові
Ніч згубила у траві.
Вранці сонечко встало –
Намистинки зібрало. ( роса )
Що плине і ллється,
Часом на камінь дереться,
Як нема - все висихає,
Звір і птах помирає. ( вода )
Насупилось небо, плаче хмаринка,
А поле сміється щасливо і дзвінко,
Бо сльози хмаринки несуть урожай.
Як сльози ці звуться, ану відгадай? ( Дощ )
З далекого моря занесло хмаринку,
Приніс її вітер, підгоняв у спинку.
Стомилась, заплакала хмаронька та
І сльози свої пролила на жита,
На гай, на долини, - сльози – перлини…
А ми засміялись, бо зелено скрізь,
І весело стало від хмарчиних сліз!
Прислів’ я та приказки:
· Крапля до краплі – озеро буде.
· Вода потече – канавку знайде.
· Дощ дає силу землі, похвала – умільцю.
· Мати дає і молоко і воду.
· Будь мудрий, як земля, а чистий, як вода.
· Річка – колиска життя.
· Вода – душа врожаю.
· Вода – великий санітар.
· Без дощу і трава не росте.
· Яка криниця, такий і господар.
· Скільки криниць на землі, стільки зірок на небозводі.
· Не плюй у криницю – прийдеться напитися.
· Впаде небесниця, знайте – замутилося джерело.
· Перейде жінка з повними відрами води – на щастя.
Фразеологізми:
ü Варити воду – знущатися з кого-небудь, вередувати.
ü Вийти сухим із води – уникнути покарання, виправдатися.
ü Вилами по воді писане – про щось малоймовірне, таке, що може не відбутися.
ü Наче у воду опущений – зажурений, засмучений.
ü Водою не розлити – про тісну дружбу.
ü Під лежачий камінь вода не тече – той, хто нічого не робить, нічого й не здобуде.
ü Мов води в рот набрати – не сказати жодного слова, мовчати за будь-яких обставин.
ü Канути в воду – перестати існувати, зникнути.
Казка «Іменини у Сонечка»
Одного разу Сонечко запросило всіх Хмаринок на своє день народження.
У подарунок принесли вони намисто з росинок-перлинок. Сонечко дуже зраділо і почало так весело танцювати разом з гостями, що намисто розірвалося і всі крапельки попадали на Землю.
Кинулося Сонечко шукати свій подарунок, та не знайшло його. Лишився на траві лише мотузочок, а росинки всі зникли під жаркими променями .
Тому Сонечко щодня раненько встає, поки промінчики його не такі гарячі, та збирає свої намистинки.
Пам’ ятаймо, люди назавжди,
Неможливо жити без води.
Це – життя колиска, це дощі,
Це роса і квітка на межі.
Це тумани, ріки і моря,
Джерело у спеку – це життя.
Це кришталь озер і джерело,
Це хмарки у небі, це село
У тополях й вербах над ставком.
Це криниця, квітка під вікном,
Шурхіт хвиль і шторму дикий рев,
Це струмок у травах між дерев,
Зелень трав, веселки кольори.
Пам’ ятайте, люди, назавжди.
( З. М. Віденко )
Гра «Добери риму».
Течуть річки у майбуття, а в них вода – саме …( життя ).
Бо без води не можна жити і нею треба … ( дорожити ).
Розчистіть річку, джерело, щоб все сміялось і … ( жило ).
Тож хай біжить, у добрий час, хай напува здоров’ ям … ( нас ).
Ведучий 3.
Наші «Літератори» презентували свою роботу в книжці – саморобці «Водограй», в якій зібрали не лише вірші, загадки, приказки та прислів’я з різноманітних літературних джерел, а й власні казки, малюнки, загадки про воду.
Ведучий. Завзяті у нас діти. І на черзі наступна група «Екологів». Діти побували біля місцевої криниці і навели порядок: позгрібали торішнє листя, зібрали сміття навколо неї, провели фотосесію. Свою роботу вони представили у творі «Криничко, криничко, дай попити водички» ( додаток 2. )
Ведучий. І на завершення нашого проекту група «Дослідників» представить результати дослідів з гілочками абрикоси, які тримали в різних водних розчинах.
Що з цього вийшло, зараз побачимо.
1-й дослід – з чистою водою.
2-й дослід – з лимонною кислотою.
3-й дослід – з сіллю.
4-й дослід – з синькою.
Результати: на гілочці, що стояла у чистій воді з’явилися квіти; гілочки, що стояли у розчинах лимонної кислоти і солі, загинули; дослід із синькою підтвердив, що гілочка дійсно п’є воду ( середина стала синього кольору ).
Додаток 1.
Пам’ятка «Економ воду»
1. Коли ти чистиш зуби – набери у склянку потрібну кількість води і використовуй її, а кран тримай закритим. Відкривай тільки тоді, коли треба промити щіточку.
2. Збирай дощову воду у якусь посудину, щоб потім використовувати для поливу.
3. Поливай газон або сад вранці чи пізно ввечері. Випаровування води стане повільнішим і у грунті збережеться більше води. Рослинам це теж буде корисніше.
4. Мий свій велосипед чи машину батьків за допомогою води, налитої у відро, а не використовуй шланг.
5. Намагайся бути охайним, не бруднити одяг, тоді і прати його необхідно рідше.
6. Економити воду можна, якщо за один раз будеш прати більшу кількість білизни.
7. Можна економити воду при купанні, виключати воду, коли миєшся або чистиш зуби.
Урок з української мови в 3 класі по темі "Префікс"
Додаток 2.
Твір на тему «Криничко, криничко, дай попити водички»
Відома істина: людина може значно довше прожити без їжі, ніж без води. Ковток прозорої джерелиці, ізцілює мандрівників, поновлює сили хліборобам у спекотливі жнив’яні днини, дарує радість пастухам. Здавна в народі кажуть: яка криниця - такий і господар, який поріг - така й господиня. У цій приповідці, немов у дзеркалі, відбилася не лише людська працьовитість, але й охайність, адже споконвіків люди намагалися оздобити своє обійстя мистецькими витворами, надати йому вигадливих форм, прикрасити багатою фантазією. І особливо це стосується криниць - цих найсвятіших місць. Як тут не згадати прекрасний народний звичай. Майже в кожному селі, на гомінких перехрестях доріг або просто в полі цебенять живі джерела і незвідь-ким їхню невгамовну течію прихорошено турботливими руками.
А яка криниця без зелені? Традиційно обіч них висаджують калину. Це дерево не тільки прикрашає місце, але й оберігає воду від спеки. З ранньої весни духмяніють тут квіти, гудуть бджоли, витьохкують солов’ї, а восени на рябчастих гілках багровіють пучки соковитих ягід. У дбайливих господарів обіч колодязя ще й клумба з квітами сусідитиме чи стоятиме чепурненька лавка, відерце й полив’яний кухоль. Вода із семи криниць. Це не лише поетичне порівняння, художній прийом, але й глибока народна пошана до живих джерел.
Ось і ми з друзями вирішили причепурити нашу криничку, яка витікає прямо з каміння під високим пагорбом. Хоч на вулиці ще досить вогко, ми все одно вирушили до джерельця, розчистили біля нього торішнє листя, прибрали каміння, щоб перші відвідувачі селищної кринички з насолодою набирали в ній цілющу воду. І відвідувачі не забарилися. На криничку прийшли набирати воду жителі нашого селища. Вони висловили нам велику подяку за нашу працю.
Урок з української мови в 3 класі по темі "Префікс"
Розробила : вчитель початкових класів Носан О.А.
Мета: Закріплювати знання учнів про словотворчу роль префікса, розвивати вміння розрізняти префікси та прийменники; розвивати мовлення; збагачувати словниковий запас. Закріплювати табличні випадки множення і ділення, вправляти у читанні, запису, порівнянні трицифрових чисел, удосконалювати навички знаходити розряди трицифрових чисел, розвивати вміння обчислювати приклади на додавання та віднімання круглих трицифрових чисел; розвивати логічне мислення, увагу. Розширити і закріпити знання учнів про найпотрібніші професії, викликати почуття поваги до трудівників та прагнення сумлінно працювати.
Обладнання: ноутбук, фотоілюстрації "Професії", картки з назвами професій, завдання для групової та парної роботи, настільна ширма та ляльки-рукавички для інсценізації, картки для вправи "Шифромагія", числа для вправи "Мозковий штурм", плакат з прикладами.
Форми роботи: Індивідуальна, парна, групова.
Методи роботи: Вправа "Роз'єднай слова", вправа "Асоціативний кущ", інсценізація, діаграма Венна, вправа "Мозковий штурм", вправа "Незакінчене речення".
Хід заняття
І. Організаційна частина
Вихователь. Діти, сьогодні до нас завітали гості. Привітаймося з ними!
Раді вітати Вас в нашій оселі.
Зичимо щастя, здоров"я, добра.
Вихователь.
Сядьте, діти, всі гарненько,
Руки покладіть рівненько,
Голову вище підніміть,
Свої плечі розведіть.
На мене уважно подивіться
І легенько посміхніться.
ІІ. Основна частина
Вихователь. Наша самопідготовка називається "Вибір професії – вибір долі".
Слайд 1
- Як ви думаєте, про що ми будемо сьогодні говорити?
Наш девіз сьогодні.
Слайд 2
Вправа"Роз'єднай слова"
Слайд 3
Безтруданемаплода
- Давайте всі разом прочитаємо наш девіз. (Діти читають)
Без труда нема плода
- Діти. Ви добре знаєте, що кожна людина на землі повинна працювати. Праця - основа життя на землі. Коли закінчите школу, вам треба буде робити вибір: ким бути. Кожен із вас муситиме визначитись із тим, яка професія для нього найкраща.
- Давайте ознайомимося з деякими професіями. Прочитайте, хто що робить і назвіть професію цієї людини.
Слайди 4, 5
Вправа "Асоціативний кущ"
· Хто готує їжу?
· Хто вчить дітей?
· Хто розносить газети і листи?
· Хто розвозить вантаж?
· Хто робить нам зачіски?
· Хто лікує хворих?
Слайд 6
- Ми згадали не всі професії. Професій дуже багато. Одні зникають за непотрібністю, інші з'являються. Так, з появою комп'ютера, з'явилась професія програміст, з появою реклами – маркетолог.
- Відгадайте загадку.
Він в театрі грає ролі.
Нині - вчителя у школі,
Завтра буде інша роль –
То бідняк він, то король. (Актор.)
- Подивіться інсценізацію "Префікс і Прийменник", яку підготували наші діти.
Ведучий. Жили-були ведмедики Префікс і Прийменник. Одного разу вони зустрілися в лісі і стали сперечатися.
Префікс. Я - Префікс. Я стою в слові перед коренем і утворюю нові слова. Я дуже важливий!
Прийменник. Я - Прийменник. Я важливіший, бо я окреме слово!
Ведучий. Так вони довго сварились.
Префікс. Я більш потрібний!
Прийменник. Ні, я.
Префікс. Я!
Прийменник. Ні, я!
Вихователь. Дорогі ведмедики, не сваріться, будь ласка, давайте діти вас розсудять.
Слайд 7
Діаграма Венна
Вихователь. Ведмедики дарма сперечалися. В нашій мові потрібні і префікси, і прийменники. (Повторення правил про написання префіксів та прийменників).
- Щоб досягти успіхів у своїй професії потрібно наполегливо працювати, трудитися у повну силу. Давайте пригадаємо малі фольклорі жанри. В них часто згадуються слова праця і труд.
Робота в групах
- Давайте поділимось на групи "Загадки", "Прислів᾽я", "Приказки", "Скоромовки" і виконаємо завдання.
Група "Загадки"
Відгадати загадку, виділити префікси і підкреслити прийменник.
Не кущ, а з листочками,
не сорочка, а зшита,
не чоловік, а навчає. (Книга.)
Слайд 8
Група "Прислів᾽я"
- У прислів'ї виділити префікс.
Землю сонце пригріє, а людину праця.
Слайд 9
Група "Приказки"
- У приказці виділити префікс і підкреслити прийменник.
Маленька праця краще за велике безділля.
Слайд 10
Група "Скоромовки"
- У скоромовці виділити префікси.
Прийшов Панкрат, приніс домкрат.
Слайд 11
Виконання домашнього завдання з української мови.
Виконується диференційовано, з фронтальною перевіркою виконання завдання.
Фізкультхвилинка
Вихователь.
- Відгадайте загадку
Хто садочки побудує,
Школу й магазин?
Щоб було де людям жити,
Ми вам побудуємо дім. (Будівельник.)
- Давайте ми побудуємо дім. Його зробимо красивим, світлим, затишним. Ми його будуємо для себе.
- Дім починається з фундаменту.
Слайд 12
- Щоб зробити фундамент, треба виконати завдання.
Робота в парах. Вправа "Шифромагія"
14
|
56
|
81
|
45
|
Т
|
Р
|
У
|
Д
|
63: 7 х 9 = У 40: 8 х 9 = Д
56: 8 х 2 = Т 35: 5 х 8 = Р
- Фундамент збудували. Далі зводимо стіни.
Слайд 13
Вправа "Мозковий штурм"
На дошці цифри
90 115 999 300 206 740 100 52
1. Прочитайте числа.
2. Назвіть трицифрові числа.
3. Прочитайте числа в порядку зростання.
4. Порівняйте числа 115 і 999; 300 і 206.
5. Назвіть числа-сусіди чисел 115; 100.
6. Назвіть число, в якому 9 сот. 9дес. 9 од.; 7 сот. 4 дес.
7. Скільки в числі 115 одиниць кожного розряду?
- Що нам тепер треба зробити, щоб будинок був повністю готовим? Так, зробити покрівлю, вставити вікна і двері.
Слайд 14
- Виконаємо таке завдання.
Завдання "Виправте помилку"
- Не всі приклади обчислено правильно, вам треба виправити помилки.
600+100+100=800 100+30+7=137
800 – 100 - 100= 1000 300+60+4=364
400+200+100=900 700+50+9=709
- Будинок наш готов. Красивий у нас вийшов будинок. У ньому поселилися ваші знання, уміння і навички.
Слайд 15
- Нам залишилося виконати завдання з математики.
Виконання домашнього завдання з математики.
Завдання виконується диференційовано, з фронтальною перевіркою виконання завдання.
ІІІ. Заключна частина. Рефлексія
Вправа "Незакінчене речення"
Слайд16
· Сьогодні я повторив…
· Я запам'ятав…
· Мені сподобалось…
Вихователь.
Учитель, лікар чи геолог,
Письменник, слюсар чи шахтар –
Всі називають головною
Одну професію – школяр!
Бо всім відомо, що без школи,
Без знань, що мусиш там набуть,
Не станеш у житті ніколи
Тим, ким в дитинстві мрієш буть.