Виховна робота
День пам'яті Героїв Крут Україна відзначає 20 січня. 98 років тому молоді захисники щойно посталої Української Народної Республіки власною кров'ю вписали нову героїчну сторінку в історію українського визвольного руху.
Саме цього дня 1918 року поблизу залізничної станції Крути, що розташована за 130 кілометрів на північний-схід від Києва, 300 курсантів військової школи, студентів і гімназистів прийняли на полі нерівний бій із майже 5-тисячною більшовицькою армією, рішуче відстоюючи право українського народу жити у власній державі.
Бій тривав лише п'ять годин. У полон захопили і потім розстріляли 28 юнаків. Ціною свого життя юні герої зупинили наступ ворога на два дні.
Уже в березні 1918 року, після підписання більшовиками Брестської мирної угоди і з поверненням уряду УНР до Києва, за рішенням Центральної Ради від 19 березня 1918 року вирішили урочисто перепоховати полеглих студентів на Аскольдовій могилі у Києві. Тіла 28 вояків-студентів перевезли до Києва. Виступаючи на церемонії поховання, голова Центральної Ради (1917-1918) Михайло Грушевський назвав вчинок київської молоді героїчним.
Після цього про подвиг молодих звитяжців забули на більш ніж 70 років, а їхні могили за радянських часів зруйнували.
Офіційно День пам'яті Героїв Крут почали відзначати з 2007 року, згідно з указом Президента "Про вшанування пам'яті Героїв Крут". На місцях їх останнього бою та поховання встановлено пам'ятні знаки.
Цього дня представники влади, громадськості, учнівської та студентської молоді беруть участь у покладанні квітів до пам'ятного знаку Героям Крут та панахиді за загиблими. В освітніх закладах держави, установах культури, бібліотеках організовано тематичні заходи, уроки пам'яті, представлено експозиції архівних документів, фотоматеріалів, літературних творів.
Виховна годинаКультура поведінки
Розробила вчитель початкових класів Носан О.А.
Мета: повторити і закріпити відомі правила поведінки, вивчити ще невідомі правила, показати красу культурної поведінки і непривабливість безкультур'я, виховувати необхідність культурної поведінки.
Форма: практичне заняття.
Обладнання: «автобус», «театр» (міні-декорації).
Вчитель. Культура поведінки людини — важливе вираження її духовного багатства, уміння спілкуватися з людьми.
Правила поведінки людини в суспільстві складалися упродовж багатьох віків.
Часто про вихованість людини судять за її манерами. Проте не лише зовнішні атрибути відрізняють виховану людину.
Які ж риси притаманні вихованій людині? Освіченість, професіоналізм, висока духовність, порядність, інтелігентність. Існують критерії, на яких базується етикет і які регулюють зовнішні форми поведінки людини. Це честь, совість, порядність — якості, якими потрібно дорожити так само, як ми дорожимо здоров'ям. Без них немає людини у високому розумінні цього слова.
Хороші манери формують оправу дорогоцінних граней душі, серед яких тактовність, делікатність, чесність, благородство.
Важлива риса вихованих людей — скромність. Скромна людина самокритична і вимоглива до себе, не переоцінює власні можливості. Вона не прагне виділитися зовні, не буде голосно розмовляти в автобусі, не стане хвалитися своїми заслугами.
Багато молодих людей вважають, що повагу, ввічливість, тактовність не обов'язково проявляти до своїх батьків.
«Повага — це застава (кордон), яка охороняє батька й матір, стільки ж і дитину; перших вона рятує від смутку, останню — від докорів совісті», — зауважував Бальзак.
А тепер кілька слів про звички. Вони мають велике значення для людини, адже це та «цегла», з якої складається її життя, способи досягнення нею своєї мети, манера спілкування з іншими людьми — словом, усе те, що визначає долю людини.
Звички поділяються на корисні і шкідливі. Наприклад, гігієнічні (вмивання, ранкова гімнастика тощо) чи моральні (ввічливість, дисципліна, уважність тощо) — корисні звички. А ось куріння, пияцтво, наркоманія — шкідливі.
У багатьох людей через відсутність звички вчасно робити те, що потрібно, формуються такі риси характеру, як легковажність, упертість у вчинках.
Завдання батьків, школи, громадськості — виробляти корисні позитивні звички у підлітків.
Ось і сьогодні, на виховній годині, ми поговоримо про деякі правила культури поведінки. Але це не означає, що із сьогодніш¬нього заняття ви вийдете повністю культурними, вихованими людьми. Культури поведінки людина вчиться протягом усього життя.
Правила вітання, історію та приклади, де і як вітаються; ми вже вивчали. Сьогодні проаналізуємо деякі ситуації:
а) вдома;
б) на вулиці;
в) у транспорті;
г) в театрі.
Ситуація перша
Розкажіть про вашу поведінку вдома, з батьками: постіль, ранковий туалет, сніданок, посуд, домашнє господарство тощо.
(Розповіді учнів аналізуємо разом, указуючи на неправильні чи некрасиві вчинки.)
Ситуація друга
Як поводитися на вулиці
1. Перед тим, як вийти на вулицю, подивись у дзеркало — чи все гаразд у твоєму костюмі.
2. Зустрівши знайомих, вітайся першим.
3. Вітаючись зі старшими, першим руки не подавай. Почекай, поки це зроблять вони.
4. Вітаючись, зніми кашкет або капелюх і не одягай, поки не потиснеш руки.
5. Подаючи руку, зніми з неї рукавичку.
6. Якщо назустріч іде старший за тебе або дівчинка — дай дорогу.
7. Якщо поруч послизнувся перехожий — підтримай його під руку. Якщо він упав — допоможи підвестися.
8. Сідаючи в трамвай або автобус, пропусти першим у двері свого супутника або супутницю. Якщо підійде дідусь, бабуся або жінка з маленькою дитиною — пропусти їх уперед.
9. Бажаючи звернути на що- небудь увагу свого супутника, не показуй пальцем — зумій показати поглядом.
10. Переходь вулицю тільки в місцях, позначених знаком переходу.
11. Переходячи вулицю, подивися спочатку ліворуч — чи не рухається на тебе транспорт. Дійшовши до середини, подивися праворуч — чи не загрожує звідти небезпека.
12. Не перебігай вулицю перед транспортом, що рухається. Почекай, поки він зупиниться або проїде.
13. Якщо на перехресті є світлофор, переходь вулицю лише на зелене світло.
14. Автомобілі, автобуси, тролейбуси, що стоять, обходь тільки ззаду, трамвай — тільки спереду.
Тепер розглянемо конкретні ситуації.
1. На вулиці ви зустріли знайомого. Якими будуть ваші дії?
2. Якої сторони потрібно триматися, якщо немає тротуару?
3. Як обійти людей, якщо ви поспішаєте?
4. Де і як потрібно переходити вулицю?
Ситуація третя
І от від свого будинку ви дісталися до автобусної зупинки.
1. Якою буде ваша поведінка на зупинці до приходу автобуса чи іншого транспортного засобу?
2. Під'їхав ваш автобус. Покажіть, як ви будете заходити в автобус.
3. В автобусі було вільне місце, ви сіли, але на одній із зупинок увійшла ваша однокласниця (однокласник, учитель, незнайома людина). Якими будуть ваші дії?
4. Правила виходу з автобуса. (Чоловік виходить першим і допомагає вийти жінці.)
Нарешті ви прийшли до школи.
1. Ви зустрілися з товаришем.
2. Повз вас проходить учитель, який не викладає у вашому класі.
3. Ви проходите повз учителів, один із яких не викладає у вашому класі.
4. Розпочався урок, до класу заходить учитель.
5. Ви хочете дати відповідь на запитання вчителя.
6. Вам потрібно вийти з класу.
Ситуація четверта
У вихідний день ви пішли в кінотеатр, хлопчик і дівчинка заходять до зали.
1. Хто повинен заходити першим?
2. Покажіть, як ви будете проходити до свого місця, якщо воно у середині ряду, а крайні місця уже зайняті. (Чоловік іде першим.)
3. Чи потрібно коментувати події на екрані?
4. Ви запізнилися до початку. Якими будуть ваші дії?
Вчитель. А тепер послухайте, як правильно поводитися в громадських місцях.
1. Коли буваєш у театрі, кіно, читальні, музеї, на виставці, лекції, пам'ятай, що ти тут не сам. Поряд із тобою — твої товариші. Поводься так, щоб не заважати їм.
2. Приходь у театр своєчасно. Адже всі актори, музиканти, працівники сцени прийшли заздалегідь. Вони подбали про те, щоб тобі не довелося чекати початку. Будь чемний щодо них і не запізнюйся теж.
3. Краще прийди до театру на 10—15 хвилин до початку, щоб не поспішаючи роздягтися, поправити зачіску, купити і прочитати програму, знайти своє місце.
4. Номерок від пальта сховай у кишеню. Якщо будеш крутити його в руках, упустиш під час дії, а то й загубиш у темряві.
5. Пробираючись до свого місця, проходь уздовж ряду обличчям до тих, хто сидить. Якщо прийшов із дівчинкою, дай їй пройти поперед себе і сісти першою.
6. Коли ти вже сів, а повз тебе хто-небудь проходить, підведись і дай дорогу.
7. Сідай на те місце, яке позначене на квитку. Якщо твоє місце виявиться зайнятим і його не схочуть звільняти, не заводь суперечки, попроси чергового з'ясувати непорозуміння.
8. Під час дії не розмовляй. Поділитися думками з товаришем зможеш під час антракту.
9. Не постукуй ногою в такт музиці — це заважає слухати сусідам.
10. Не аплодуй під час дії, дочекайся кінця вистави.
11. Не кричи після кінця дії «біс». Це слово означає, що ти просиш артистів повторити ще раз. «Біс» кричать на концерті, де можна повторити арію або танок, а не на виставах.
12. Не їж під час дії, потерпи до антракту.
13. В антракті також не мчи галопом до буфету, а пробираючись до прилавка, не розштовхуй присутніх. Адже ти прийшов до театру не ласувати, а дивитися виставу.
14. Якщо тобі дали гроші на цукерки або тістечко, запроси в буфет свою супутницю.
15. В антракті розмовляй тихо, так, щоб чув тільки твій співрозмовник. Будь скромним — не думай, що всіх цікавить саме твоя думка про виставу, картину, лекцію.
16. Не піднімайся з місця, доки не опустять завісу. Часто останні слова п'єси — найважливіші.
17. Не поспішай у гардероб за своїм одягом. Скільки б не було в театрі людей, усі встигнуть одягтися за 15 хвилин.
18. Сидячи в читальні, не розмовляй із сусідами навіть пошепки. Цим ти заважаєш читати не тільки їм, а й іншим читачам.
19. Пам'ятай про те, що після тебе цю саму книгу читатимуть сотні твоїх товаришів. Не загинай сторінок, не брудни їх пальцями, не пиши нічого на полях. Хай після тебе книга залишається такою ж чистою, як була.
20. Оглядаючи музей або виставку, не чіпай руками виставлені предмети. Уяви, на що вони перетворяться, коли кожен із тисяч відвідувачів торкатиметься їх.
Підсумкове слово вчителя .
Сьогодні ми проаналізували ті правила культури поведінки, з якими зустрічаємося кожної хвилини. Але це дуже мала частка науки про культуру, і хочеться, щоб ви намагалися бути вихованими людьми: не соромилися піднести важку сумку незнайомій вам жінці чи портфель своїй однокласниці; поступитися місцем бабусі чи дівчинці, вміли спілкуватися з оточуючими. Світ так улаштований, що з кожним роком людей стає все більше на декілька мільйонів, звичайно, і некультурних тахож. Але нам потрібні люди виховані і порядні, а тим, хто не знає правил хорошої поведінки, не місце серед нас.
(Учень зачитує «Пам 'ятку».)
Виховуй у собі звичку завжди пам'ятати про тих, хто оточує тебе:
— не проштовхуйся у натовпі, допомагаючи собі ліктями;
— затуляй роте рукою, коли кашляєш або чхаєш;
— не забувай сказати «будь ласка», коли про щось просиш, і подякувати за будь-яку найнезначнішу послугу;
— допоможи літнш людині донести важку сумку;
— переведи через вулицю сліпого або бабусю;
— якщо в компанії що-небудь розігрують або ділять — старайся підійти останнім;
— навіть у розмові або грі зав¬жди допомагай слабшому, заступайся за нього.
Ці вчинки, на перший погляд, не такі вже й значні, але саме з таких ось дрібниць і формується характер людини.